Jumat, 22 April 2016

Tata Tertib Ziarah Kubur

Hendaklah berwudlu dulu sebelum berziarah.

Artinya : Kesejahteraan semoga bagimu wahai ahli kubur dari orang-orang Mu’min, InsyaAllah kami akan bertemu dengan kamu.
Sesampainya di depan makam yg dituju (contohnya kemakam orang sepuh) selanjutnya menghadap kearah muka mayat (menghadap kerah timur) sambil mengucap salam husus ke mayat tersebut, ialah :
Assalamu’alaikum ya………….. (sebutkan nama yg diziarahi).
Bacalah ayat-ayat/surat-surat dari Al-Qur’an, seperti membaca Surat Al-Fatihah, Surat Al-Qadar, Surat Al-Ikhlash, Surat Al-Falaq, Surat An-Nas, Ayat Kursi , surat Yasin, dll atau membaca Membaca
·         Tasbih : Subhaanalaah (33x) “Maha Suci Allah”
·         Tahmid : Alhamdulillaah (33x) “Maha terpuji Allah”
·         Takbir : Allaahu akbar(33x) “Allah Maha Besar”
·         Tahlil :
Membaca doa berikut ini (3 kali) :

Rasulullah saw bersabda :

Artinya : Ya Allah, luaskan kuburan mereka, muliakan arwah mereka, sampaikan mereka pada ridha-Mu, tenteramkan mereka dengan rahmat-Mu, rahmat yang menyambungkan kesendirian mereka, yang menghibur kesepian mereka. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Dalam melaksanakan ziarah itu, hendaknya dilakukan bersama penuh rasa hormat & khidmat juga khusyu’ (slow).
Hendaknya dalam hati ada ingatan bahwa saya tentu dapat mengalami seperti beliau(mati).
Sesudah berziarah hendaknya memperbanyak amal-amal kebaikkan & menambah bakti ta’atnya terhadap Allah SWT.
Hendaknya janganlah menduduki nisan kubur & melewati diatasnya, sebab factor itu termasuk juga aksi Idza’ (menyakitkan) kepada mayit & yg punyai kubur, keluarganya.
Peringatan :
Berdo’a yg dimaksud di atas, bukanlah minta pada kuburan, namun mohon terhadap Allah SWT. biar yg di Ziarahi & penghuni seluruhnya kuburan tersebut selamat & senang di “sana”, pula berdo’a mohon pada Allah SWT supaya ia sendiri nanti dimasukkan ke Sorga.
Hikmah Ziarah kubur
Amalan ziarah kubur ini memiliki maksud & hikmatnya tersendiri, antaranya yakni :
·         Agar dikasihi oleh Allah Subhanahu Wataala dgn lantaran mengikuti Sunnah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.
Berziarah ini pula dapat menerbitkan perasaan insaf & taubat di dalam hati mengenai menghadapi hri kematian, alam kubur & alam akhirat, iaitu bersama muhasabah diri, adakah amalan kita telah mencukupi buat dijadikan aset di dalam alam barzakh & alam akhirat.
·         Tidak Hanya itu, berziarah kubur pula apabila difahami & dihayati tujuannya, bakal mengingatkan terhadap kita asal usul kejadian kita yg berasal dari tanah & pada tanah pun kita dapat dikembalikan. Dgn penghayatan sedemikian, Insya-Allah bakal menggamit rasa hati & kesedihan pula bakal melembutkan kekerasan hati, yg dapat melahirkan kesedaran buat lakukan segala suruhan Allah Subhanahu Wataala & menjauhi segala Larangan-Nya.
·         Ziarah kubur serta bertujuan berlaku ihsan pada penghuni kubur, terlebih lagi pada roh ke-2 ibu & Bpk kita & menggembirakan mereka dgn berikan salam, memohon doa biar dilimpahi dgn rahmat, pengampunan & keafiatan dari Allah Subhanahu Wataala. Perlulah didapati bahawa permohonan doa anak yg salih itu, yg sentiasa mendoakan ke-2 ibu bapa mereka yg sudah wafat dunia dapat di terima oleh Allah Subhanahu Wataala juga ditulis oleh Allah Subhanahu Wataala sbg anak yg tunduk terhadap ibu bapanya.
·         Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dalam hadis yg diriwayatkan oleh Al-Imam Muslim maksudnya : “Dari Abi Hurairah Radiallahuanhu, bahawasanya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : Kalau satu orang manusia itu mati, bakal terputuslah daripadanya segala amalannya melainkan tiga perkara : Sedekah yg berterusan manfaatnya, ilmu yg difungsikan, atau anak yg salih yg mendoakan baginya.”




7 Manfaat Mandi Di Sepertiga Akhir Malam yang Diamalkan Rasulullah..Part I


MINYAK TANAH DAPAT MENGOBATI ASAM URAT DAN STEROK>>>>>>Klik



VIDEO PROFILE